Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 w Krakowie

Współpraca międzynarodowa

#projekt #aktywnyeuropejczyk #UE 

W ramach przedsięwzięcia dofinansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, kolejna grupa nauczycieli wyjechała na kurs języka angielskiego na Cypr. Trójka nauczycieli uczęszczała na kurs językowy w Bayswater Cyprus – English in Cyprus w Limassol.

W ramach naszego projektu unijnego mieliśmy okazję nie tylko uczyć się angielskiego na Cyprze, ale też odkrywać uroki tej pięknej wyspy! Zobaczyliśmy popularne plaże, ale też mniej znane zakątki, które pokazali nam lokalni mieszkańcy. Świetnie było połączyć naukę z odkrywaniem Cypru!

Bardzo intensywne dwa tygodnie na Malcie dobiegły końca. Pozostały wspomnienia, nowe umiejętności i znajomości.

Poznajemy Maltę

W ramach przedsięwzięcia dofinansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, druga grupa nauczycieli wyjechała na kurs języka angielskiego na Maltę. Nauczyciele uczęszczają na kurs języka do English Language Center w malowniczym mieście St. Julians.

Dwa tygodnie minęły bardzo szybko. Pozostały wspaniałe wspomnienia, nowe umiejętności i znajomości. Dla nas był to bardzo aktywny czas – rozwijania umiejętności językowych, poznawania kultury Irlandii, spotykania ludzi różnych kultur, którzy wspólnie z nami spędzali czas w szkole od 9.00 do 15:00. Wróciłyśmy z nową energią do dalszej pracy i mamy nadzieję odpowiednio wykorzystać tę energię w nowym roku szkolnym.

Poznajemy Galway i okolice.

W ramach przedsięwzięcia dofinasowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, pierwsza grupa nauczycieli wyjechała na kurs języka angielskiego do Irlandii. Nauczycie uczęszczają na kurs językowy do Galway Cultural Institute w malowniczym mieście Galway, na zachodnim wybrzeżu Irlandii.

„Poszukaj muszli na brzegu morza

W brunatnych algach, zielonej wodzie

Nadejdzie chwila, gdy dojrzysz ją wreszcie

Choć taka chwila nie zdarza się co dzień…” 

W końcu wyczekane wakacje! 2c i 3a wymalowały sobie te wakacje nie tak dawno temu. Muszle, w niektórzy jeszcze nadsłuchiwaliśmy szumu morza, do tego morze i plaża, czegóż chcieć więcej. Przy okazji uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o Cyprze, pooglądali zdjęcia tamtejszych plaż (choć wiadomo, nasze, polskie najpiękniejsze!). No i oczywiście posłuchali muzyki cypryjskiej i spróbowali zagrać podaną melodię na dzwonkach. Wszystkim życzymy takich pięknych wakacji, gdzieś na dzikiej plaży, z szumem wiatru, zapachem morza i z kimś kochanym u boku!

Lawenda z naszego ogrodu pachnie prawie tak samo, jak ta z francuskiej Prowansji. Uczniowie klasy 3a w ramach projektu „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie” wykonali podczas zajęć pracę plastyczną inspirowaną polami lawendy, które wcześniej oglądali na zdjęciach.

HOLA! Hiszpańskie rytmy, hiszpańskie stroje, flamenco i Corrida de Toros. Uczniowie klasy 2c w ramach projektu „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie” zaznajamiali się z barwną kulturą Hiszpani. Jak się domyślacie najwięcej emocji wzbudziła ” walka z bykiem” 

Uczniowie klasy 3d SPP kontynuowali swoją kulinarną podróż po Europie, przyrządzając wyjątkowe dania i ciasta z różnych krajów. Tym razem na naszych stołach pojawiły się: włoska pizza, węgierska rolada czekoladowo-kokosowa, portugalskie ciasto migdałowe oraz belgijskie ciasto czekoladowe. Każda z tych potraw została przygotowana z wielką starannością i pasją, co pozwoliło nam poczuć smaki i aromaty różnych zakątków naszego kontynentu. Gratulujemy uczniom za ich zaangażowanie i kulinarne umiejętności!

Na zajęciach rewalidacyjnych, w ramach przedsięwzięcia ” Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalni pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską”, uczniowie przygotowali książkę o Malcie, w której znalazły się cenne wskazówki dla pragnących zwiedzić tę wspaniałą wyspę. Wakacje już blisko. Zachęcamy do zwiedzenia Malty

W ramach przedsięwzięcia „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalni pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską” w naszym Ośrodku zorganizowano konkurs plastyczny pt. „Zwiedzamy Europę”. Uczestnicy wykonali wspaniałe prace plastyczne. Każda klasa mogła zaprezentować swoje dzieło w trakcie Pikniku Integracyjnego, który odbył się w naszym Ośrodku w maju. Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć. Uczestnicy otrzymali dyplomy i wspaniałe nagrody o których niebawem więcej opowiemy 

Uczniowie klasy 3d SPP wzięli aktywny udział w konkursie „Nasze zadanie – to EkoWyzwanie”. W ramach tego projektu, młodzież zaangażowała się w sprzątanie terenów nad Wisłą, zbierając śmieci i dbając o naszą lokalną przyrodę. Dzięki ich zaangażowaniu, nasza okolica stała się czystsza i bardziej przyjazna dla wszystkich mieszkańców. Uczniowie zebrali prawie cały duży worek odpadów! Dziękujemy za ich pracę i ekologiczne podejście!

Równocześnie zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców do włączenia się do akcji i wzięcia udziału w konkursie, który trwa do 22 września.

W ramach projektu „Aktywny Europejczyk  w Różnorodnym Świecie…” w Światowy Dzień Pszczoły  uczniowie poznali smak miodów z kilku krajów UE . Skosztowali holenderskiego miodu migdałowego, włoskiego miodu rozmarynowego, chorwackiego miodu pomarańczowego, greckiego miodu tymiankowego i polskiego miodu lipowego. Porównywaliśmy także kolor, smak, zapach i konsystencję

 

Ogłaszamy Konkurs Ekologiczny!

Drodzy Rodzice, Uczniowie, Nauczyciele, Wolontariusze, informujemy, że organizujemy wyjątkowy konkurs ekologiczny! To doskonała okazja, aby pokazać, jak dbacie o naszą planetę i podzielić się swoimi ekologicznymi osiągnięciami.

Szczegóły dotyczące konkursu znajdziecie w załączonych grafikach. 

Do dzieła! 

Rodzinny Piknik szkolny odbył się 22 maja, będąc zwieńczeniem całorocznej pracy w ramach projektu „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie”. Wydarzenie miało na celu promowanie europejskich wartości, zdrowego stylu życia oraz zrozumienia i szacunku dla różnorodności kulturowej. Uczestnicy mogli brać udział w różnych grach i zabawach sportowych, warsztatach edukacyjnych oraz próbować potraw z różnych krajów europejskich. Piknik sprzyjał integracji szkolnej społeczności oraz umożliwił naukę poprzez zabawę i aktywność fizyczną.

Uczniowie klasy 2c i 3a poznali kilka ciekawostek dotyczących Włoch, a także barwy narodowe tego kraju . Najlepiej bawili się jednak przy dźwiękach włoskiej muzyki, do której chętnie tańczyli, a nawet próbowali sami zagrać na bum bum rurkach.

Uczniowie klasy 2b odbyli kolejną podróż po krajach Unii Europejskiej Tym razem poznali Francję, spróbowali francuskich serów  oraz upiekli rogaliki z ciasta francuskiego. Takie smakowite  „podróże” lubimy najbardziej! 

9 maja obchodzimy Dzień Europy. To ważna data dla wszystkich państw członkowskich, także dla Polski . Tym bardziej, że w tym roku obchodzimy 20 rocznicę wstąpienia do Unii Europejskiej! Z tej okazji świętujemy i my!

Klasy 2c i 3a wybrały się na wycieczkę, by poznać najważniejsze zabytki naszego miasta. Czy wiecie, że w dwunastu miejscach w Krakowie znajdują się makiety dotykowe, zrealizowane przez Urząd Miasta Krakowa w ramach projektu „Droga Królewska dla Niepełnosprawnego Turysty”? Makiety pozwalają osobom z niepełnosprawnością poznać wybrane budowle i postacie historyczne. Dzięki nim uczniowie mogli dotknąć każdej budowli, policzyć okna i drzwi czy sprawdzić, która z wież jest wyższa. Makiety pozwoliły lepiej poznać Barbakan, całą Drogę Królewską, Kościół Mariacki, Sukiennice czy Wieżę Ratuszową . Na koniec wycieczki oczywiście zasłużone lody . 

W Międzynarodowy Dzień Sera uczniowie kosztowali różne rodzaje tego produktu. Był cypryjski hallumi, francuski camembert, brytyjski cheddar, grecka feta i polska gouda. Porównywaliśmy kolor, smak, zapach i konsystencję.

Oliwia reprezentowała nasz Ośrodek w trakcie wizyty w Urząd Miasta Krakowa. Odwiedziliśmy Referat Funduszy Europejskich -Wydział Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji. Rozmawialiśmy także z Panią Kierownik Dorotą Bugajską. Oliwka opowiedziała Pani Dorocie o naszym Projekcie „Aktywny Europejczyk w Różnorodnym Świecie…”. Dziękujemy za miłe spotkanie.

Klasy 2c i 3a uczestniczyły w zajęciach muzyczno-ruchowych, podczas których uczniowie poznali hymn Unii Europejskiej oraz przypomnieli jej barwy. Najwięcej radości sprawił wszystkim taniec z niebiesko-żółtymi szarfami

Uczniowie klasy 2b w  ramach projektu „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalni pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską” poznają najciekawsze symbole krajów europejskich. Ostatnio „odbyli podróż” do Włoch . Podczas zajęć mieli okazję ułożyć flagę Włoch z barwionego ryżu, poczuć zapach świeżo mielonej kawy , ułożyć składniki na pizzy  oraz posłuchać włoskiego hymnu. Z niecierpliwością czekamy na kolejną podróż!

Nasi uczniowie w ramach projektu #aktywnyeuropejczyk sprawdzają swoją wiedzę o Unii Europejskiej i świetnie sobie z tym radzą! A Ty, co wiesz o UE? Sprawdź swoją wiedzę!

#projekt #aktywnyeuropejczyk

Nasi najmłodsi uczniowie poznali ostatnio włoskie zapachy i smaki, a także przygotowali sałatkę caprese. Mniam, ależ wszystkim smakowała! 

Podczas naszych spotkań uczniowie klasy IId SPP, nie tylko delektują się wybornymi deserami i ciastami z różnych krajów europejskich, ale przede wszystkim mają okazję samodzielnie wyczarować smakołyki podczas lekcji. Oprócz rozkoszowania się smakiem, uczestnicy poznają również ciekawostki i ogólne informacje o kulturze, tradycjach i zwyczajach krajów, z których słodkości przygotowują. Do tej pory Uczniowie przygotowali chleb sodowy z Irlandii, włoskie ciasto pomarańczowe oraz portugalskie ciasto z jabłkami. Zajęcia te, to nie tylko nauka przez praktykę, ale także podróż po kulinarnym dziedzictwie Europy, realizowana w ramach projektu „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalni pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską”

Kolory flagi Unii Europejskiej w wersji kwiatowej. Posadziliśmy, a teraz będziemy dbać i podlewać nasze żółte i niebieskie bratki, jako symbol ochrony europejskiej, w tym także polskiej przyrody. Cieszmy się jej pięknem i dbajmy o środowisko naturalne.

W tym roku w naszym Ośrodku świętowaliśmy Wielkanoc w europejskim stylu!  Poznaliśmy tradycje wielkanocne rodem z Francji oraz inspirując się tradycją Ostereierbaum stworzyliśmy szkolne drzewko wielkanocne. Uczniowie świetnie bawili się także podczas warsztatów, w trakcie których przygotowali świąteczne dekoracje.

Tuż przed świętami uczniowie klasy 2c i 3a uczestniczyli w zajęciach dotyczących Unii Europejskiej. Zainspirowani barwami flagi, przygotowali piękne pisanki, którymi ozdobili swoje sale.

Nasi uczniowie aktywnie uczestniczą w obchodach 20 rocznicy przystąpienia Polski do UE, między innymi wykonali prace plastyczne na konkurs ” OKNA OTWARTE NA EUROPĘ – WIDOKI Z KRAKOWA!”. 18 marca uczestniczyliśmy w uroczystości rozdania nagród w Urząd Miasta Krakowa. Patryk otrzymał I miejsce za kolaż przedstawiający zmiany, jakie nastąpiły w Krakowie dzięki wsparciu z funduszy unijnych. Gratulujemy Patrykowi!   W konkursie wzięli również udział: Justyna, Paulina, Piotr, Krzysztof, Michał, Sylwia i Klaudia.  W trakcie uroczystego spotkania w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa im. Stanisława Wyspiańskiego, odbył się Quiz na temat wiedzy o  Unii Europejskiej. Z przyjemnością ogłaszamy, że w Quizie wziął udział Andrzej i otrzymał wyróżnienie.   Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Podczas tegorocznego balu karnawałowego „Z europejskimi bajkami”, realizowanego w ramach przedsięwzięcia „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalni pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską” nie zabrakło tańców, baśniowych przebrań i przede wszystkim wspaniałej zabawy.

Nasze Jasełka realizowane w ramach przedsięwzięcia „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalnie pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską”

W ramach przedsięwzięcia „Aktywny Europejczyk w różnorodnym świecie – specjalnie pedagodzy inspirują i promują Unię Europejską” rozwijamy postawę aktywności obywatelskiej naszych uczniów, poprzez włączenie ich w różnorodne akcje ekologiczne. Efekty naszej jesiennej akcji, zostały opisane w artykule, który ukazał się w grudniowym wydaniu Kuriera Podwawelskiego. Gorąco zachęcamy do przeczytania.

https://dzielnica8.krakow.pl/kurier/kurier-podwawelski-7-2023/

Projekt:2018-1-PL01-KA102-048119

Osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w środowisku pracy – praktyka zagraniczna sposobem na włączenie zawodowe”

Projekt został całkowicie sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach   Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

Wartość projektu: 37.780 euro

Główne cele projektu:

podniesienie kompetencji zawodowych i zdobycie praktycznego doświadczenia na zagranicznym rynku pracy, zwiększenie szans zaistnienia osób niepełnosprawnych na rodzimym rynku pracy, promowanie równego dostępu do rynku pracy, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i jego konsekwencjom , promowanie włączenia społecznego ,zwrócenie uwagi na konieczność podjęcia działań systemowych na rzecz zatrudniania wspomaganego.

Liczba i profil uczestników:

W projekcie wzięło udział 9 uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy , którzy wyjechali na praktykę w dwóch turach:  4 uczestników w maju i  5  w październiku 2019r. Jedna z uczestniczek zrezygnowała z udziału w projekcie z uwagi na wystąpienie siły nadzwyczajnej – choroby .

Uczniom towarzyszyli indywidualni trenerzy pracy.

Uczestnicy  projektu to uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz  z niepełnosprawnością sprzężoną.

Dla każdego uczestnika został opracowany w porozumieniu z partnerem maltańskim „indywidualny program praktyki” uwzględniający potrzeby, możliwości, indywidualne predyspozycje i uzdolnienia, zainteresowania uczestników oraz ich ograniczenia. Program został zaakceptowany przez obie strony (SOSW nr 3 i Helen Keller) w postaci „porozumienia o programie zajęć” .Przed wyjazdem uczestnicy uczestniczyli w szkoleniu pedagogicznym, kulturowym i językowym.

Podczas mobilności wykonywali czynności pracy w modułach: pomocnik ogrodnika, pomocnik pracownika porządkowo-biurowego ,pomocnik w przetwórni owocowo-warzywnej, pomocnik pracownika sklepu.

Miejsca praktyk:

Helen Keller Secondary/Young Adult Education Resource Centre (szkoła specjalna),

The Respite Home DAR IL – KAPTAN – Mtarfa   (Dom opieki )

Pavi –Schopping Complex   Qormi- (Supermarmarket)

Mgarr Farming Ltd– Mosta ( Przetwórnia warzyw i owoców,)

Gnien Qrendi Tal – Kmand  Qrendi Local Council- ogród publiczny.

Odbyte praktyki pozwoliły na zaistnienie osób  z niepełnosprawnościami na rynku pracy, stały się ich dodatkowym atutem dla przyszłych  pracodawców. Pozwoliły na integrację niepełnosprawnych ze społeczeństwem, pokazały je w innej perspektywie – jako pełnoprawnych  członków społeczeństwa mogących wykonywać pewne czynności pracy. Doświadczenie zawodowe uczestników uzyskane podczas praktyki zagranicznej zostało potwierdzone Dokumentem Europass.

Ze względu na niepełnosprawność uczestników projektu wymagane było indywidualne wsparcie na każdym etapie jego realizacji. Każdy uczeń miał indywidualnego opiekuna praktyki, który jednocześnie pełnił funkcję „trenera pracy”.

Rezultatem projektu były też zmiany, które nastąpiły w uczestnikach. Stali się bardziej otwarci, aktywni, zobaczyli dla siebie nowe możliwości, stali się bardziej mobilni, gotowi na zmiany, wzrosła ich motywacja do uczenia się – także języków obcych. Zmiany nastąpiły w ich rodzicach, którzy po odbyciu praktyki zagranicznej docenili możliwości swoich dzieci i dostrzegli szansę na ich zatrudnienie w przyszłości.

Zmianę zaobserwowaliśmy w środowisku międzynarodowym u zagranicznych pracodawców oraz władz rządowych i samorządowych u których gościliśmy:

Pan Anglu Farrugia – Marszałek (speaker)Parlamentu Malty

PanDavid Schembri –Mer okręgu Qrendi,

Pani Julia Farrugia Portelli – Parliamentary Secretary for Reforms Citizenship and Simplification of Administrative Processes w Gabinecie Premiera Malty.Pan Owen Bonnici – minister Sprawiedliwości, Kultury i Samorządu Lokalnego

Zapraszamy do obejrzenia naszej dokumentacji z odbytej praktyki :

https://www.facebook.com/Zawodowa-praktyka-zagraniczna-uczni%C3%B3w-SPP-nr-9-w-Krakowie-429657017792437

Informacje o rezultatach projektu zostały zamieszczone w The Sundey Times of Malta , oraz w listopadowym numerze czasopisma wydawanego przez parlament maltański (mill-Parlament).

https://timesofmalta.com/articles/view/intellectually-disabled-students-call-on-speaker.743430?fbclid=IwAR0oeudxpZG42PkgZN1Xei8XIa5Wpd34QmV8xHDo_gRzzZstUnDjTamipdQ#.Xaw1LtzWy80.email

https://www.facebook.com/david.schembri.73/posts/3083760398364635

Jesteśmy organizacją uczącą się od siebie nawzajem i od innych. Nasz  sukces zawdzięczamy również  temu, że  potrafimy  wykorzystywać w praktyce  wzorce zaczerpnięte od europejskich placówek kształcenia specjalnego

Nasza  międzynarodowa przygoda zapoczątkowana została w  2000 r.  podpisaniem porozumienia o współpracy pomiędzy SOSW nr 3 w Krakowie a angielską  Królewską Fundacją MENCAP

Lp.RokProgram    UETytuł projektuKrajPrzyznany budżet
1.2008Leonaro da VinciWizyta przygotowawczaAnglia2  3.910 EUR
2.2011-2013Leonardo da Vinci- VetproProgram TGA jako forma aktywizacji zawodowej uczniów niepełnosprawnych intelektualnie  Anglia13  26.091 EUR
3.2011Leonardo da VinciWiztyta przygotowawcza FinlandiaFinlandia 1   1.340 EUR
4.2013-2015Leonardo da Vinci -Vetpro„Praktyka zagraniczna niepełnosprawnych jako metoda zapobiegania wykluczeniu społecznemu niepełnosprawnych „ Anglia12  30.048 EUR
5.2014-2016LdV-Vetpro-Com   POKL  ”Podniesienie kompetencji zawodowych i językowych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w szkole specjalnej” Anglia1220.724 EUR
6.2015-2018Erasmus+Kreowanie nowej jakości edukacji specjalnejMalta8   9.704 EUR  
7.2016-2018PO Wiedza Edukacja Rozwój„Zagraniczna praktyka zawodowa osób niepełnosprawnych intelektualnie – metodą zapobiegającą wykluczeniu społecznemu”Malta12  40.168 EUR
8.2017-2020Erasmus plusWłącznie przez TIK@nie- nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne TIK w szkole specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną szansą na inkluzję niepełnosprawnych- innowacyjna edukacja i rewalidacja”Anglia   Malta Holandia27136.985 EUR
9.2018-2020PO   Wiedza Edukacja Rozwój„Osoby z głębszą niepełnosprawnością  intelektualną w środowisku pracy – praktyka zagraniczna  sposobem na włączenie zawodowe”Malta10  37.780 EUR

razem: 306.750 EUR

Korzyści z realizacji międzynarodowych projektów

Niespokojny „duch” krążący po naszej placówce objawia się niesłabnącą  gotowością nauczycieli do  szukania nowych inspiracji .Podejmowanie  nowych wyzwań związanych z dokonującym się szybkim postępem i rozwojem rożnych dziedzin nauki i techniki, to  umiejętnością szybkiego reagowania na nie i  wprowadzanie  ich w codzienne  życie  naszej placówki.

Zdobyte, nowe doświadczenia wpływają znacząco na zmianę sposobu myślenia o organizacji kształcenia specjalnego, ułatwiając wprowadzanie w SOSW nr 3 zmian organizacyjnych..

Dzięki podnoszeniu kwalifikacji językowych  nauczyciele naszej placówki mogą czerpać inspiracje z warsztatu pracy zagranicznych nauczycieli, wymieniać doświadczenia, konsultować i rozstrzygać istotne problemy edukacyjno-terapeutyczne, poszerzać swoją specjalistyczną wiedzę czytając angielskojęzyczną literaturę oraz czasopisma naukowe, dotyczące metodyki pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki, psychologii. Zwiększanie kompetencji językowych nauczycieli daje im większe szanse na odnalezienie się na europejskim rynku pracy, pozwala im poczuć się pełnoprawnym obywatelem Europy a uzyskane certyfikaty Europass Mobilność, stanowią o ich konkurencyjności na rynku usług edukacji specjalnej w krajach europejskich.

Realizacja projektów międzynarodowych  w ogromnym stopniu przyczynia się do  ciągłego podnoszenia  jakości usług edukacyjnych, w zakresie edukacji specjalnej, oferowanych przez SOSW nr 3, powodując  zwiększenia znaczenia placówki w środowisku lokalnym, regionalnym  ogólnopolskim i międzynarodowym.

Kilka konkretów

Dzięki wymianie doświadczeń z zagranicznym partnerami  podjęliśmy  realizacje kilku  cennych innowacji pedagogicznych.

Należą do nich :

Program The Gateway Award, jako aktywizująca metoda pracy”

         „PECS drogą do skutecznego porozumiewania się”

         „Terapia ręki”

         „Komunikacja wspomagającą i alternatywna”

         „Hortiterapia w edukacji i terapii niepełnosprawnych”.

Rozpoczęliśmy prace nad doposażaniem bazy technodydaktycznej .

Zakupiliśmy nowoczesny specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny. Zbudowaliśmy ogród sensoryczny. W planach mamy budowę  basenu rehabilitacyjnego. Dokonaliśmy reorganizacji wewnętrznej i zewnętrznej przestrzeni edukacyjnej.

Zweryfikowaliśmy podejście do dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, trafniejszego określania i formułowania celów edukacyjnych i wymagań edukacyjnych w Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapeutycznych.

Zweryfikowaliśmy metody i formy pracy w kierunku skuteczniejszej indywidualizacji procesu nauczania.

Zrozumieliśmy, że najskuteczniejsze jest holistyczne podejście do niepełnosprawnego ucznia możliwe tylko przy wzajemnej zespołowej  pracy specjalistów.

Działania w SOSW nr 3 związane z planowanymi zagranicznymi mobilnościami edukacyjnymi i współpracą międzynarodową są zgodne z aktualnymi potrzebami naszego Ośrodka oraz wpisują się w przyjętą koncepcję rozwoju placówki, dokształcania nauczycieli, rozszerzania oferty edukacyjnej, poszukiwania nowych metod pracy i sposobów jej organizacji. Dlatego planujemy  dalsze zacieśnianie współpracy z dotychczasowymi partnerami w Wielkiej Brytanii, na Malcie, a także  podjęliśmy  współpracę  z nowymi partnerami z Holandii i Szwecji.

Mamy nadzieję, że kolejne grupy nauczycieli  biorących udział we współpracy międzynarodowej stworzą jeszcze bardziej nowoczesne, dynamiczne, zaangażowane i profesjonalne środowisko, które gotowe będzie włączyć dobre praktyki i nowe metody pracy do działań codziennych.

Priorytetem w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest przygotowanie uczniów do zatrudniania wspomaganego albo efektywnego funkcjonowania w placówkach aktywności dla osób dorosłych. Celem edukacji jest więc kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonywania, oraz przygotowanie do wykonywania różnych prac i wejście w role pracownika. To wszystko skłoniło nas do aplikowania z wnioskiem do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Nasz projekt zatytułowaliśmy „Zagraniczna praktyka zawodowa osób niepełnosprawnych intelektualnie sposobem na włączenie społeczne”. Projekt finansowany jest ze środków UE w ramach programu POWERVET -Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.

Kilka dni temu z Malty wróciła kolejna grupa uczniów którzy w ramach projektu Erasmus plus realizowali praktykę u maltańskich pracodawców. Uczestnicy praktyki wykonywali prace ogrodnicze na terenie ogrodu publicznego Gnien Qrendi Tal Kmand Qrendi Local Council. Pełnili rolę pomocnika pracownika supermarketu Pama –Shoppin Village –Mosta i Pavi –Shopping Complex Qormi.  Wykonywali prace biurowe w domu opieki The Respite Home DAR IL – KAPTAN – Mtarfa  oraz prace pakowacza w przetwórni warzyw i owoców Mgarr Farming Ltd– Mosta.

Wspomagani przez nauczycieli –trenerów pracy, uczestnicy praktyki udowodnili, że niepełnosprawny może odnaleźć swoje miejsce w środowisku pracy .Po zakończeniu praktyki otrzymali certyfikaty określające nabyte przez nich umiejętności. Certyfikat będzie swoistym suplementem do świadectwa ukończenia szkoły, który mamy nadzieje pomoże im w przyszłości zafunkcjonować w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych lub na rynku pracy.

Podczas zaplanowanej na czerwiec 2018 r konferencji „Niepełnosprawny w świecie pracy”  zaprezentują nabyte  podczas praktyki  umiejętności.

Wyjątkowym wydarzeniem podczas praktyki było spotkanie z prezydentem Malty Panią Marie-Louise Coleiro Preca .Na ręce pani prezydent złożyliśmy podziękowania dla maltańskich pracodawców, partnera naszego projektu -pani Connie Richard director in Hellen Keller Resource Center, oraz pana Davida Schembri mera Qrendi, który otoczył nas wyjątkową opieką i sympatią.

Zagraniczna praktyka zawodowa

Nasz projekt:

Włącz@nie przez TIK@nie nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne TIK w szkole specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną szansą na inkluzję niepełnosprawnych- innowacyjna edukacja i rewalidacja”

został zatwierdzony do realizacji.

Spośród złożonych 249 wniosków nasz wniosek znalazł się na 8 miejscu uzyskując łącznie 92,5 punktów na 100 możliwych.

Projekt będziemy realizować od 1 września 2017 r do 31 sierpnia 2020r

Naszymi partnerami będą europejskie szkoły specjalne:

Guardian Angel Resource Centre-Malta

Bettridge School – Wielka Brytania

Orion College Noor Beijerland-Holandia

Celem głównym  projektu jest:

Wspomaganie klasycznych metod pracy metodami cyfrowymi, wypracowanie innowacyjnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących tablice interaktywne, holenderską platformę Omnidu, maltańskiego system interaktywnych kamer – OptiMusic, polski RehabKineckt, możliwości indywidualnych IPadów oraz tabletu z oprogramowaniem Mówik.

Cele projektu:

  1. wspomaganie klasycznych metod pracy w edukacji specjalnej metodami cyfrowym
  2. wypracowanie innowacyjnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących:
  • tablice interaktywne,
  • holenderską platformę  Omnidu,
  • angielski system interaktywnych kamer- OptiMusic,
  • polski RehabKineckt,
  • okulus
  • dywan interaktywny,
  • możliwości  indywidualnych IPadów oraz tabletu z oprogramowaniem Mówik.

Rezultatem twardym projektu jest zakup dla wszystkich partnerów projektu  zestawu interaktywnych kamer Optimusic za oraz uruchomienie ogólnopolskiego narzędzia dla nauczycieli OMNIDU

HARMONOGRAM   REALIZACJI   PROJEKTU

spotkania zespołów projektowych:

 terminarz Cel spotkania                                    zadania
listopad 2017   Amsterdamdopracowanie szczegółów   działań projektowych–  szkolenie dot. planowanych wydatków, formy wydatków, kosztów kwalifikowalnych
– omówienie harmonogramu działań projektowych
– omówienie obowiązków i zadań partnerów
– opracowanie ankiet ewaluacyjnych – analiza oczekiwanych rezultatów projektu: bazy scenariuszy zajęć, bazy materiałów edukacyjnych na platformie OMNIDU, filmów instruktażowych, uzgodnienie szczegółów związanych z osiągnięciem rezultatów projektu.
październik 2018 – Parlament  Europejski w Brukseliocena postępurealizacji projektu– monitorowanie i kontrola postępów, ewaluacja, ocena ryzyka.
– przedstawienie prezentacji multimedialnych poszczególnych szkół o swoich placówkach: misja i wizja szkoły, cele działania, metody pracy, charakterystyka uczniów, metody pracy ze szczególnym uwzględnieniem TIK.
czerwiec 2019 Cheltenham Wielka Brytaniaewaluacja, monitorowanie,koordynowanie postępów   i wdrażania projektu-analiza stopnia i jakości realizacji projektu, przedstawienie sprawozdań cząstkowych, analiza wypracowywanych rezultatów, uzgodnienie ram konferencji podsumowującej projekt,
( Kraków 2020 r. )
czerwiec 2020 r.Kraków  konferencja międzynarodowa
w SOSW nr 3 w Krakowie
– prezentacja rezultatów projektu, sesje warsztatowe z wykorzystaniem holenderskiej platformy Omnidu, zestawu interaktywnych kamer Optimusic, rehabkinectu, okulusa, e-programów edukacyjnych , tablic interaktywnych ,IPadow, aplikacji

szkoleniowe mobilności nauczycieli:

  1. 25 – 29 VI 2018 – Wielka Brytania
  2. 14 – 18 I 2019 – Malta
  3. 7 – 11 X 2019 – Polska
  4. 3 – 7 II 2020 – Holandia

strona projektu

Skip to content