Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 w Krakowie

PROJEKTY I INNOWACJE

W naszym Ośrodku realizujemy liczne innowacje pedagogiczne oraz uczestniczymy w wielu
projektach edukacyjnych, co wpływa na wszechstronny rozwój naszych uczniów oraz
rozwijanie ich zainteresowań i wiedzy o otaczającym świecie.

Innowacja „Mali Powstańcy – Wielcy Bohaterowie”

Innowacja „Mali Powstańcy – Wielcy Bohaterowie” ma na celu szerzenie wiedzy wśród uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na temat naszej Ojczyzny, pozwala poszerzyć horyzonty uczniów, otworzyć się na historię Polski, zgłębić wiedzę o Powstaniu Warszawskim i roli dzieci, które w nim uczestniczyły. Jednocześnie innowacja pozwoli uwrażliwić dzieci i młodzież na znaczenie pokoju i wolności, którą dziś możemy się cieszyć dzięki bohaterskiej walce wcześniejszych pokoleń. Opracowane pomoce dydaktyczne dostosowane do uczniów z niepełnosprawnością pozwolą im zrozumieć historię Powstania, poznać swoją Ojczyznę i rozbudzić postawy patriotyczne.  Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania swoich korzeni. Wyjazd do Warszawy pozwoli przybliżyć wiedzę o tamtych wydarzeniach i zrozumieć wybrane zagadnienia.
Jednocześnie opracowanie materiałów edukacyjnych oraz dostosowanie już istniejących (m.in. opracowanie pomocy dydaktycznych w symbolach PCS), pozwoli rozwinąć zainteresowania uczniów.


Innowacja „Widelcem po mapie”


Założeniem innowacji jest szerzenie idei integracji międzykulturowej w oparciu o poznawanie tradycji kulinarnych z różnych stron świata. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania nowych kultur, rozwijania zainteresowań i rozwijania umiejętności samoobsługowych.
Jednocześnie innowacja pozwoli uwrażliwić obsługę odwiedzanych restauracji na potrzeby osób z niepełnosprawnością, w tym z trudnościami w komunikowaniu się oraz umożliwi zapoznanie z alternatywnymi metodami komunikacji, które uczniowie będą wykorzystywać podczas pobytu w restauracji.

Innowacja „Zdrowie i uroda – terapia zajęciowa z zakresu kosmetologii”
Celem innowacji jest propagowanie estetycznego wyglądu uczniów poprzez rozwijanie
umiejętności dbania o zdrowie i urodę. Estetyczny i zadbany wygląd ma wpływ na
samopoczucie oraz decyduje o sukcesie w pracy i życiu osobistym.
Bardzo ważnym elementem tej innowacji jest również dążenie do zmiany wizerunku
człowieka z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. Niepełnosprawność nie
musi oznaczać zaniedbania w sferze wyglądu zewnętrznego.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach, to propagowanie wiedzy
i umiejętności praktycznych na temat stosowania kosmetyków, pielęgnacji skóry rąk,
paznokci, włosów. Ważnym aspektem jest również integracja oraz budowanie wzajemnych
relacji podczas wykonywania zabiegów.

Innowacja „Książka zaklęta w glinie”
To połączenie zajęć artystycznych z lekcjami odbywającymi się w bibliotece szkolnej,
opartych na pracy z książką. Innowacja składa się z następujących etapów:

  1. Zapoznanie z literaturą uczniów poprzez wspólny wybór książki.
  2. Czytanie/słuchowisko literatury.
  3. Przełożenie na rękodzieło artystyczne interpretacji własnej
    przeczytanego/wysłuchanego utworu.

Warsztaty teatralne

W naszej szkole od września 2012 odbywają się Warsztaty teatralne, tworzone przez dzieci i młodzież.
Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu na profesjonalnej scenie Teatru Praska 52.

Warsztaty teatralne są formą społecznej rehabilitacji, terapia przez sztukę prowadzona w formie zajęć warsztatowych uczy wyrażania własnych emocji, doświadczania świata i siebie w świecie. Rozwija również predyspozycje twórcze, mobilizuje do samodzielnego wysiłku, który jest finalizowany konkretnym efektem pracy. Sztuka może pomóc w lepszym poznaniu i określeniu siebie i swoich emocji oraz stać się głównym środkiem ekspresji emocjonalnej. Emocje te rzadko są wyrażane jednoznacznie, dlatego konieczne jest dostarczenie takich środków ,które pozwalają poznać, uporządkować, wyrazić i zrozumieć własne emocje oraz odreagować nadmierne napięcie emocjonalne.

Podczas zajeć uczestnicy sami dokonują wyboru roli teatralnej, sami współuczestniczą w tworzeniu spektaklu teatralnego. Podczas warsztatów powstają filmy oraz przedstawienia które pokazujemy na przeglądach i festiwalach filmowych. Terapia, która dzieje się na scenie podczas warsztatów pozwala na rewalidację osób niepełnosprawnych w wielu obszarach, od atoorientacji przestrzennej, mobilizacji z udziałem ruchu, poprzez rozwój umiejętności komunikacyjnych, oraz zachowań prospołecznych. Jednak najważniejszym procesem jest ewaluacja w procesie samooceny oraz samoakceptacji osób niepełnosprawnych. Dzieje się to w procesie nadania „sprawstwa” tym osobom a więc możliwości decydowania oraz współdecydowania w całym procesie.

 
TEORIA:
– jak funkcjonuje teatr, kto pracuje w teatrze i jakie zawody są z nim związane, jak powstaje spektakl teatralny, kto bierze udział w jego tworzeniu, jak jest postrzegany teatr przez młodego widza? Czy teatr jest miejscem spotkań, formą rozwoju intelektualnego, czy tylko miejscem rozrywki, jaką pełni funkcję w życiu młodego widza.


PRAKTYKA:
– ćwiczenia dramowe: poznawanie rzeczywistości poprzez zmysły;
– podstawy poprawnej dykcji, typowe ćwiczenia aparatu mowy relaksacyjne i oddechowe;
– impostacja, emisja głosu;
– elementy teatru cieni;
– Aktorskie ABC: ruch na scenie, elementy rytmiki, ogólna praca nad ciałem, poprawna postawa, elementy pantomimy i poprawnego gestu, mimika twarzy, ćwiczenia na wyobraźnię, elementarne zadanie aktorskie z wykorzystaniem lalki oraz rekwizytu, ćwiczenie z tekstem, kreowanie postaci, środek ekspresji
– tworzenie spektaklu teatralnego oraz jego prezentacja na wybranych przeglądach teatralnych.
Prowadzenie:  Joanna Szwabowicz-Cywka, Paweł Maraszek.

Skip to content