W naszym Ośrodku realizujemy liczne innowacje pedagogiczne oraz uczestniczymy w wielu projektach edukacyjnych, co wpływa na wszechstronny rozwój naszych uczniów oraz rozwijanie ich zainteresowań i wiedzy o otaczającym świecie.
INNOWACJE PEDAGOGICZNE
Innowacja: „Słucham i doświadczam w magicznym świecie literatury pięknej motywy literackie jako inspiracja sztuki filmowej i plastycznej”
W ramach działań rozwijających zainteresowania uczniów i otwartość na nowe doświadczenia uczniowie klasy IV a SP i 3 c SPP uczestniczyli w innowacji pedagogicznej. Projekt opierał się na kontaktach z literaturą, filmem i sztuką plastyczną, a jego głównym celem było przybliżenie uczniom wartościowych dzieł literatury polskiej i światowej, rozwój kreatywności i kompetencji społecznych.
Uczniowie poznawali wybrane dzieła literackie w trzech etapach:
słuchanie(audiobooki, słuchowiska, muzyka filmowa),
oglądanie(ekranizacje, porównanie książki z filmem),
ekspresja plastyczna (tworzenie prac inspirowanych utworami).
Zaczęliśmy od lektur lekkich i przyjemnych tj. „Tajemniczy ogród” czy „Akademia Pana Kleksa”, by skończyć na epopei narodowej „Pan Tadeusz” czy światowym klasyku „Romeo i Julia”
Aby zintensyfikować działania dydaktyczne wykorzystane były rożne metody aktywizujące i pomoce dydaktyczne. Oprócz słowa czytanego uczniowie oglądali fragmenty filmów, słuchali ścieżki dźwiękowej, przymierzali stroje z epoki, jak również byli w teatrze na współczesnej interpretacji sztuki”Romeo i Julia”.
Innowacja „Mali Powstańcy – Wielcy Bohaterowie”
Innowacja „Mali Powstańcy – Wielcy Bohaterowie” ma na celu szerzenie wiedzy wśród uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na temat naszej Ojczyzny, pozwala poszerzyć horyzonty uczniów, otworzyć się na historię Polski, zgłębić wiedzę o Powstaniu Warszawskim i roli dzieci, które w nim uczestniczyły. Jednocześnie innowacja pozwoli uwrażliwić dzieci i młodzież na znaczenie pokoju i wolności, którą dziś możemy się cieszyć dzięki bohaterskiej walce wcześniejszych pokoleń. Opracowane pomoce dydaktyczne dostosowane do uczniów z niepełnosprawnością pozwolą im zrozumieć historię Powstania, poznać swoją Ojczyznę i rozbudzić postawy patriotyczne. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania swoich korzeni. Wyjazd do Warszawy pozwoli przybliżyć wiedzę o tamtych wydarzeniach i zrozumieć wybrane zagadnienia.
Jednocześnie opracowanie materiałów edukacyjnych oraz dostosowanie już istniejących (m.in. opracowanie pomocy dydaktycznych w symbolach PCS), pozwoli rozwinąć zainteresowania uczniów.












Innowacja „Widelcem po mapie”
Założeniem innowacji jest szerzenie idei integracji międzykulturowej w oparciu o poznawanie tradycji kulinarnych z różnych stron świata. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania nowych kultur, rozwijania zainteresowań i rozwijania umiejętności samoobsługowych.
Jednocześnie innowacja pozwoli uwrażliwić obsługę odwiedzanych restauracji na potrzeby osób z niepełnosprawnością, w tym z trudnościami w komunikowaniu się oraz umożliwi zapoznanie z alternatywnymi metodami komunikacji, które uczniowie będą wykorzystywać podczas pobytu w restauracji.






Innowacja “Szkolne opowieści- wykorzystanie storytellingu i Teatrzyku Kamishibai w edukacji specjalnej”
W bieżącym roku szkolnym uczestnicy zajęć rewalidacyjno- wychowawczych 1, oraz uczniowie klas 4a, 4b, 6a, 7b biorą udział w innowacji pedagogicznej “Szkolne opowieści- wykorzystanie storytellingu i Teatrzyku Kamishibai w edukacji specjalnej”. Podczas zajęć uczniowie słuchają opowieści krążących wokół różnorodnych tematów, poznają świat emocji. Opowieści przedstawiane w formie teatru w niezwykły sposób skupiają uwagę uczniów na treści oraz obrazie. W trakcie czytania wykorzystywane są dostosowane pomoce dydaktyczne (dźwiękowe, dotykowe, smakowe, wzrokowe) wspomagające przekaz słowny. Na bieżąco przekształcamy samodzielnie wykonany przez nas teatrzyk, tak aby odpowiadał na indywidualne potrzeby uczestników zajęć. Uczniowie samodzielnie wykonują ilustracje do poznawanych opowiadań wykorzystując wiele technik plastycznych. Mieliśmy również okazje gościć na zajęciach znanego i doświadczonego storytellera K. Truchalskiego, który pokazał nam swój warsztat i dostarczył ogromu wrażeń. Innowacja trwać będzie do końca roku szkolnego 2024/2025.






PROJEKTY EDUKACYJNE
Projekt edukacyjno-wychowawczy „Legendy Starego Krakowa – biblioterapia i edukacja”
Projekt został stworzony z myślą o uczniach szkoły podstawowej klasy 3b i 7a uczęszczających do SOSW nr 3 im. K. Makuszyńskiego w Krakowie. Jego celem jest edukacja dzieci na temat historii, kultury i tajemnic Krakowa. Poprzez zabawę i pouczające zajęcia uczniowie poznają ciekawostki związane z tym historycznym miastem, jego zabytkami oraz legendami. Dostarczona wiedza w atrakcyjny sposób, z uwzględnieniem różnorodnych umiejętności i potrzeb uczniów, pozwoli im na odkrywanie świata wokół siebie, nabycie umiejętności spędzania czasu wolnego oraz rozwinięcie zainteresowań związanych z regionem, w którym mieszkają. Uczniowie w trakcie trwania projektu będą mieli okazję do uczestniczenia w zajęciach z biblioterapii, wyjść do pobliskiej Biblioteki Publicznej a także będą brali udział w wycieczkach do ciekawych miejsc w Krakowie.









Ogólnopolski projekt edukacyjny „Chcę być samodzielny – pozwól mi”
W projekcie uczestniczą zarówno klasy Szkoły Podstawowej, jak i Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Głównym celem projektu jest: wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu samodzielności, budowaniu poczucia własnej sprawczości, a także kształtowanie umiejętności uczenia się na podstawie własnego doświadczenia. Podczas wielu różnorodnych zajęć uczniowie mają szansę nabyć nowe umiejętności oraz utrwalić już osiągnięte, działając na wielu różnych płaszczyznach. W końcu praktyka czyni mistrza!


















Projekt edukacyjno-wychowawczy „Papierowy teatr – Kamishibai wspierający komunikację”
Projekt został stworzony z myślą o uczniach szkoły podstawowej uczęszczających do naszego Ośrodka. Papierowy teatr Kamishibai to tradycyjna japońska forma opowiadania historii, która polega na wykorzystaniu ilustrowanych kart, wsuwanych do drewnianego lub kartonowego pudełka przypominającego małą scenę. Kamishibai dosłownie oznacza „papierowy teatr” (kami – papier, shibai – teatr). Kamishibai jest dziś wykorzystywany w edukacji dzieci, a także jako forma sztuki opowiadania historii. Jest to narzędzie rozwijające wyobraźnię, kreatywność i umiejętności językowe, które pozwala na interaktywną i wizualną formę przekazywania opowieści.





PROGRAMY EDUKACYJNE
Program Edukacyjny „Kodowanie z Wyobraźnią: Programowanie dla Małych Odkrywców”
To innowacyjny program edukacyjny realizowany w roku szkolnym 2024/2025 przez klasy 2a i 6b Szkoły Podstawowej, który wprowadza dzieci w fascynujący świat programowania, łącząc naukę z zabawą i kreatywnym myśleniem. Program ma na celu rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz współpracy w grupie, przy jednoczesnym budowaniu podstaw programowania. Dzięki interaktywnym zajęciom, grom edukacyjnym i projektom twórczym, uczniowie uczą się, jak tworzyć własne animacje, gry, a nawet proste aplikacje, rozwijając swoją wyobraźnię i pasję do technologii. Program „Kodowanie z Wyobraźnią” to nie tylko nauka kodu, ale także budowanie pewności siebie, umiejętności cyfrowych i otwartości na nowe wyzwania w dynamicznie zmieniającym się świecie.









Warsztaty teatralne
W naszej szkole od września 2012 odbywają się Warsztaty teatralne, tworzone przez dzieci i młodzież.
Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu na profesjonalnej scenie Teatru Praska 52.
Warsztaty teatralne są formą społecznej rehabilitacji, terapia przez sztukę prowadzona w formie zajęć warsztatowych uczy wyrażania własnych emocji, doświadczania świata i siebie w świecie. Rozwija również predyspozycje twórcze, mobilizuje do samodzielnego wysiłku, który jest finalizowany konkretnym efektem pracy. Sztuka może pomóc w lepszym poznaniu i określeniu siebie i swoich emocji oraz stać się głównym środkiem ekspresji emocjonalnej. Emocje te rzadko są wyrażane jednoznacznie, dlatego konieczne jest dostarczenie takich środków ,które pozwalają poznać, uporządkować, wyrazić i zrozumieć własne emocje oraz odreagować nadmierne napięcie emocjonalne.
Podczas zajeć uczestnicy sami dokonują wyboru roli teatralnej, sami współuczestniczą w tworzeniu spektaklu teatralnego. Podczas warsztatów powstają filmy oraz przedstawienia które pokazujemy na przeglądach i festiwalach filmowych. Terapia, która dzieje się na scenie podczas warsztatów pozwala na rewalidację osób niepełnosprawnych w wielu obszarach, od atoorientacji przestrzennej, mobilizacji z udziałem ruchu, poprzez rozwój umiejętności komunikacyjnych, oraz zachowań prospołecznych. Jednak najważniejszym procesem jest ewaluacja w procesie samooceny oraz samoakceptacji osób niepełnosprawnych. Dzieje się to w procesie nadania „sprawstwa” tym osobom a więc możliwości decydowania oraz współdecydowania w całym procesie.
TEORIA:
– jak funkcjonuje teatr, kto pracuje w teatrze i jakie zawody są z nim związane, jak powstaje spektakl teatralny, kto bierze udział w jego tworzeniu, jak jest postrzegany teatr przez młodego widza? Czy teatr jest miejscem spotkań, formą rozwoju intelektualnego, czy tylko miejscem rozrywki, jaką pełni funkcję w życiu młodego widza.
PRAKTYKA:
– ćwiczenia dramowe: poznawanie rzeczywistości poprzez zmysły;
– podstawy poprawnej dykcji, typowe ćwiczenia aparatu mowy relaksacyjne i oddechowe;
– impostacja, emisja głosu;
– elementy teatru cieni;
– Aktorskie ABC: ruch na scenie, elementy rytmiki, ogólna praca nad ciałem, poprawna postawa, elementy pantomimy i poprawnego gestu, mimika twarzy, ćwiczenia na wyobraźnię, elementarne zadanie aktorskie z wykorzystaniem lalki oraz rekwizytu, ćwiczenie z tekstem, kreowanie postaci, środek ekspresji
– tworzenie spektaklu teatralnego oraz jego prezentacja na wybranych przeglądach teatralnych.
Prowadzenie: Joanna Szwabowicz-Cywka, Paweł Maraszek.














