Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 w Krakowie

OptiMusic

Jak działa program OptiMusic?

W najprostszej formie OptiMusic jest „wirtualnym włącznikiem światła”. Kolorowe wiązki światła świecą, stanowiąc wyraźne wizualne punkty odniesienia dla użytkownika. Gdy wiązka zostanie „przerwana” tworzony jest sygnał, który aktywuje wcześniej wybrane zdarzenia.

Odtwarzanie muzyki i dźwięków odbywa się poprzez łamanie wiązki światła  niewielkimi ruchami, przy użyciu małych, miękkich paletek odblaskowych. Każdy, nawet niewielki ruch w obrębie wiązki światła wytwarza muzyczną reakcję dźwiękową lub wzrokową. 

Wiązki można odtwarzać w dwóch trybach: normalnym i odwrotnym. 

W trybie normalnym wykorzystuje się ręczne, miękkie paletki odblaskowe do wyzwalania wiązek. 

W trybie odwrotnym wykorzystuje się odbłyśniki maty podłogowej/powierzchniowej, aby wiązki mogły być wyzwalane przez ruch rąk lub/i ciała.

W systemie OptiMusic znajduje się 80 różnych gier, zebranych w 12 grup tematycznych. 

12 grup tematycznych zawiera następujące zestawy gier:

  1. Instruments – Instrumenty muzyczne 
  2. Play know tunes – Zagraj znane melodie
  3. Follow numberes and coloures – Podążąj za numerami i kolorami
  4. Explore sounds and imagines – Poznawaj dźwięki i kształty
  5. Fun – Zabawa
  6. Puzzles – Puzzle
  7. Animation – Animacja 
  8. Improvisation – Improwizacja
  9. Follow the beams – Podążaj za wiązkami 
  10. Chase the beams timer- Ścigaj wiązki na czas
  11. Festivals and holidays – Święta i uroczystości 
  12. General – Ogólnie 

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 jako pierwszy w Polsce wprowadził program Optimusic do swojej pracy z dziećmi i młodzieżą. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu  placówka stała się pionierem w wykorzystaniu technologii interaktywnej, która łączy muzykę, ruch i edukację.

Dzięki tak innowacyjnym rozwiązaniom SOSW nr 3 stawia na nowoczesną edukację, otwierając nowe możliwości dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami.

Cele programu:

Optimusic to innowacyjny program, który łączy muzykę, ruch i technologię, aby stworzyć interaktywne doświadczenie edukacyjne. Jego główne cele to:

  1. Stymulowanie kreatywności – poprzez angażowanie dzieci w tworzenie muzyki i dźwięków za pomocą ruchu.
  2. Rozwój umiejętności motorycznych – interaktywne ćwiczenia zachęcają do ruchu, wpływając na koordynację ruchową i poprawę zdolności fizycznych.
  3. Zwiększenie zaangażowania w naukę – użycie nowoczesnych technologii czyni proces edukacyjny bardziej atrakcyjnym i wciągającym.
  4. Wspieranie współpracy – zajęcia często odbywają się w grupach, co promuje umiejętność pracy zespołowej i wzmacnia więzi społeczne.
  5. Budowanie pewności siebie – dzieci mają możliwość eksperymentowania i wyrażania siebie bez obawy przed oceną.

https://animoto.com/play/0eIJ1McVVmRoMRwikX3TOg?fbclid=IwY2xjawKYNpNleHRuA2FlbQIxMQABHufGlJULf-0Npq-DQ4XqBsYQYZeb5ZaVWaPZoFi4VmUxhL2oO1NA3_Wg-Ofm_aem_58V_pKDCIF7U7L9CywcwIQ

https://drive.google.com/file/d/1JNSMPqTPwTbiAr0T70N4sSBHpGoAT8vR/view

Przejdź do treści