Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 w Krakowie

Oddziały

PRZEDSZKOLE SPECJALNE NR 7

W Przedszkolu Specjalnym nr 7 dla dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju nasi najmłodsi podopieczni znajdują wsparcie, opiekę, edukację i terapię dostosowaną do ich potrzeb. Kameralna, czteroosobowa grupa, codziennie podejmuje nowe wyzwania pod okiem wyspecjalizowanej kadry.
Głównym celem pracy grupy przedszkolnej jest rozwój społeczno – emocjonalny, rozwijanie ciekawości poznawczej i samodzielności dzieci, wielozmysłowe poznanie aspektów otaczającego świata oraz wdrażanie do posługiwania się alternatywnymi formami komunikacji. W pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach podejmowane są działania, które mają na celu rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy z rówieśnikami, rozwijanie poczucia sprawstwa i osiągania sukcesów w codziennych aktywnościach. Oddziaływania edukacyjno- terapeutyczne wspierają rozwój dzieci we wszystkich sferach funkcjonowania. Nasze przedszkole zapewnia realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 42

Szkoła Specjalna nr 42 przyjmuje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarowym i znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną. Celem edukacji jest budowanie tożsamości każdego z uczniów, rozwijanie autonomii i poczucia godności, wdrażanie do funkcjonowania społecznego oraz do rozumienia i przestrzegania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie naszych podopiecznych w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą im być zaradnymi w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności. W codziennej pracy wykorzystujemy wiele metod korzystnie wpływających na wszechstronny rozwój dziecka, w tym także metody alternatywnej i wspomagającej komunikacji. Dzięki nauce w małych zespołach klasowych możliwe jest dostosowanie metod i form pracy oraz zapewnienie indywidualnego podejścia do każdego ucznia. W szkole podstawowej wyodrębnia się zajęcia edukacyjne takie jak: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające kreatywność, wychowanie fizyczne, religia oraz zajęcia rewalidacyjne.

SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY NR 9

W naszym Ośrodku Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 9 przygotowuje młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną do pełnienia różnych ról społecznych oraz samodzielnego i aktywnego życia dorosłego, w tym podjęcia w przyszłości zatrudnienia na chronionym rynku pracy. Celem codziennych oddziaływań jest przede wszystkim utrwalanie i poszerzanie zakresu zdobytej przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacji wiedzy i umiejętności, doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i kształcenie nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie. Kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych naszych uczniów. Edukacja w Szkole Przysposabiającej do Pracy obejmuje następujące obszary edukacyjne: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia kształtujące kreatywność, wychowanie fizyczne, religie oraz przystosowanie do pracy z różnych dziedzin, takich jak: gospodarstwo domowe, prace ogrodnicze, prace biurowe, prace stolarskie, rękodzieło. Uczniowie korzystają również z zajęć rewalidacyjnych oraz uczestniczą w praktykach zawodowych, zarówno w kraju jak
i za granicą.

ODDZIAŁY REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE

Do Oddziałów rewalidacyjno-wychowawczych uczęszczają osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu głębokim. Podczas zajęć wykorzystywane są różne metody i formy pracy, m.in. Metoda Porannego Kręgu, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne czy Metoda Knillów. Uczestnicy mają okazję wyrażać własną ekspresję poprzez zajęcia plastyczne oraz muzyczne. Poddają się masażom stymulacyjno – relaksacyjnym oraz korzystają z Sali Doświadczania Świata.

Nauczyciele i specjaliści dostosowują formy i metody pracy do potrzeb i możliwości każdego uczestnika. Realizują podstawowe cele zajęć rewalidacyjno – wychowawczych:

  • naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
  • kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem,
  • usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
  • wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności,
  • rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
  • naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

ŚWIETLICA

Świetlica szkolna jest miejscem, w którym uczniowie spędzają czas w miłej i przyjaznej atmosferze. Zapewnia opiekę uczniom, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) czy organizację dojazdu do Ośrodka. Zajęcia prowadzone przez wychowawców świetlicy uwzględniają potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne. Zapewniamy opiekę w godzinach od 7:00 do 16:00. Pomieszczenie świetlicy jest wyposażone w niezbędne do wypoczynku, zabawy i nauki sprzęty i pomoce dydaktyczne.

INTERNAT

Internat jest integralną częścią naszej Placówki, zapewnia całodobową opiekę od poniedziałku do piątku przez cały rok szkolny. Mieszkają w nim przede wszystkim uczniowie spoza Krakowa, jednak w szczególnych sytuacjach losowych także z terenu miasta. Pobyt w internacie jest całkowicie bezpłatny, rodzice/opiekunowie pokrywają jedynie koszty wyżywienia. Wychowankowie mieszkają w komfortowych, kilkuosobowych pokojach a łazienki są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W codziennej pracy w internacie dążymy do tego, aby usamodzielniać wychowanków na tyle, by w miarę swoich możliwości opanowali niezbędne umiejętności życia codziennego, rozwijali talenty i zainteresowania, czerpali radość z różnych form spędzania czasu wolnego, a tym samym wzmacniali poczucie własnej wartości oraz czuli się w internacie swobodnie i bezpiecznie.

ZAPRASZAMY NA STRONĘ INTERNATU NA PORTALU FACEBOOK

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

Zajęcia rewalidacyjne realizowane są zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznych. Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są z:

  • logopedą,
  • fizjoterapeuta,
  • terapeutą integracji sensorycznej,
  • tyflopedagogiem

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją dotyczącą zajęć rewalidacyjnych rozwijających mowę i umiejętność porozumiewania się

Przejdź do treści